In 2003 zijn in totaal 488.977 personenauto’s geregistreerd en dat zijn er precies 8.977 meer dan de prognose van de RAI Vereniging en de Nederlandse Dealer Associatie (NDA) onderdeel van BOVAG.
Voor 2004 rekenen RAI en NDA op een stabiele markt van 480.000 nieuwe personenautos. 
Vergeleken met 2002 zijn de autoverkopen in 2003 gedaald met 4,3%.
De belangrijkste verklaring voor deze daling is de stagnerende economie.
Een andere verklaring voor de daling van de autoverkopen is het wegvallen van de overheidssubsidie op extra zuinige autos op 1 januari 2003.
Veel autokopers gingen in november en december 2002 nog snel even bij de dealer langs voor een nieuwe auto met subsidie.
Hierdoor verdubbelden de verkoopaantallen in die laatste twee maanden van 2002.  

Merken
De best verkopende merken in 2003 zijn Opel (55.698), Peugeot (52.412), Renault (47.159), Ford (42.146) en Volkswagen (40.390).
Vergeleken met de top 5 van 2002 wisselden alleen Renault en Peugeot van plaats.  
Drie├źntwintig merken zagen de verkopen in 2003 stijgen.
Vijfentwintig merken kregen te maken met een daling van de verkoopaantallen.
Grootste stijger in 2003 is Kia met een groei van 84,6 procent.  

  

Modellen
De top 5 van best verkochte modellen leverde een nieuwe nummer 1 op: de Peugeot 307 (25.243).
De eerste plaats bleef daarmee wel in handen van Peugeot.
De plaatsen twee tot en met vier zijn: de Peugeot 206 (19.204), de Volkswagen Golf (13.641), de Ford Focus (13.403) en de Opel Astra (13.095).   

Brandstof 
Het marktaandeel van benzineautos is in 2003 stabiel gebleven (75,6 procent).
Het marktaandeel van dieselautos steeg in het afgelopen jaar licht van 21,6 procent in 2002 naar 22,9 procent in 2003.
Nieuwe autos met een LPG- of gasinstallatie hadden in 2003 een marktaandeel van 1,6 procent.
In 2002 was het marktaandeel voor gas/LPG nog 3,7 procent.  

  

 

 

 

Door Redactie