Vakantieverkeer zorgt voor een aanzienlijk aandeel in het energieverbruik van huishoudens.
Een vakantiereis per touringcar belast het milieu het minst.
Dat blijkt uit onderzoek van Milieu Centraal.
In de studie is de milieubelasting van het gebruik van touringcar, trein, auto en vliegtuig voor vakantieverkeer op afstanden van 400 tot 3000 kilometer met elkaar vergeleken.
Milieu Centraal wil met het onderzoek vakantie- reizigers bewust maken van de milieuaspecten van hun reis.
Gemiddeld gaan Nederlanders bijna drie keer per jaar op vakantie, waarvan de helft naar het buitenland.
Vliegvakanties zijn enorm gestegen, ook de gemiddelde reisafstand is toegenomen.
De combinatie heeft tot gevolg dat vakantieverkeer een behoorlijk aandeel heeft in het totale energieverbruik van een huishouden
Stel twee personen gaan in de zomervakantie met auto/caravan naar Zuid Frankrijk, en in het najaar nog een week met het vliegtuig Zuid Portugal.
Het energieverbruik van deze reizen is per persoon 10 Gigajoules, 38 procent van het totaal aan het gemiddeld verbruik van gas, elektriciteit en motorbrandstoffen per persoon per jaar.
Een reis met de trein en een reis met een moderne auto met vier inzittenden zonder caravan belasten het milieu iets meer dan dezelfde reis per touringcar.
De milieubelasting van een reis met modern vliegtuig is aanzienlijk, vier tot zes keer zo groot als dezelfde reis per touringcar.
Opvallend is dat een vakantiereis van twee personen met auto/caravan even milieubelastend is als deze reis per modern vliegtuig.
Een reis per hoge snelheidstrein belast het milieu ruim anderhalf keer zoveel als dezelfde reis in een gewone trein.
Het onderzoek is voor drie bestemmingen, Parijs, Zuid Frankrijk en Zuid Portugal berekend.
De resultaten van de berekeningen zijn gepubliceerd op de website van Milieu Centraal.

De omvang van de milieubelasting van vliegreizen was het moeilijkst te berekenen.
Er is gebruik gemaakt van de op dit moment best denkbare schattingen.
De milieubelasting van een reis met een modern vliegtuig is geschat op vier tot zes keerĀ  zo groot als dezelfde reis per touringcar.
De onzekerheden over de omvang van de bijdrage aan het broeikaseffect hebben tot gevolg dat de daadwerkelijke milieubelasting van het vliegverkeer lager of hoger zou kunnen zijn.

Door Redactie